Foto's
Klik hier voor Lancaster ED470 Hummeloseweg / Zelhem
Click hier for Lancaster ED470 Hummeloseweg / Zelhem
AVOG’S Crash Museum
Op 30 augustus 1940 stortte in de Achterhoek het eerste vliegtuig tijdens de Tweede Wereldoorlog neer. Wellington T2559 van het 214 Squadron RAF kwam neer bij boerderij De Kappe, Aaltenseweg in Halle. De omgekomen vliegers waren: Sgt. G.H. Bainbridge, F/O L.M. Cragie-Halkett, P/O W.B.S. Cunynghame, Sgt. S.J. Haldane, Sgt. G.E. Merryweather en Sgt. A.B. Puzey. Zij werden op de Algemene Begraafplaats in Halle begraven.
Op 2 oktober 1940 stortte Whitley P4964 van het 78 Squadron RAF neer aan de Hessenweg / Kunstweg in Hummelo. De vliegers P/O N.H. Andrew, P/O H.W. Morgan, Sgt. G.Matson, Sgt. P.H. Richmond en Sgt. A. Roscoe kwamen daarbij om het leven.
Op 4 februari 1944 maakte B-17 42-3500 van de 482 Bomb Group een noodlanding bij Meddo/Winterswijk. Piloot David G. Alford zette het toestel alleen aan de grond, de rest van de 12 bemanningsleden was al boven Duitsland gesprongen.
Op 10 oktober 1943 stortte B-17 42-3426 “Spyder” van de 390 Bomb Group neer bij Ahlen / Westfalen. (Germany). Drie vliegeniers kwamen om Pilot W.Winslow Smith, Co-Pilot Joseph P. Miller en Tail Gunner George F. Emerich, de overige 7 konden tijdig het toestel verlaten.
Duitse Heinkel 111 bommenwerpers op weg naar doelen in Engeland.
29 augustus 1975 Harmelink – Vragender: opgraving Bf 109G 6. Pilot, crashdatum en eenheid nog onbekend.
8 september 1979 Te Molder – Mariënvelde / Halle: opgraving van Focke Wulf Fw 190 A8 Werk Nr. 682810 (gelbe 9) van IV.(Sturm)/J.G.3 van Stfw. Wilhelm Scheschonka die op 14 januari 1945 werd neergeschoten en daarbij om het leven kwam. (Absturz nach Feindbeschuß)
Bemanning van Lancaster PB666 van 227 Squadron RAF neergeschoten op 21 februari 1945 door Heinz Wolfgang Schnaufer. Drie vliegeniers kwamen om het leven: Pilot Peter Green, Flight Engineer Harry Piper (niet op de foto, verving Sgt. John Ling) en Mid-upper gunner Frederick Edwards. De overige 4 konden nog op tijd uit het toestel springen.
19 april 1982: Captain David M. Williams navigator van B-17 van 482 / 92 Bomb Group haalt zijn tas op in Meddo waar zijn vliegtuig op 4 februari 1944 een noodlanding maakte. Zelf sprong hij boven Duitsland bij Leverkusen uit het toestel en kwam in gevangenschap tot april 1945. Zijn tas werd op 4 februari 1944 door brandweerman Henk Kappers ‘achterover gedrukt’ zodat geheime informatie niet in handen van de Duitse bezetter kwam. [Foto: v.L.n.R.: mevr. Kappers, Henk Kappers, David Williams en mevr. Ginny Williams]
Fokker G-1B 348 al vóór 10 mei 1940 –samen met de 345– overgevlogen van vliegbasis Soesterberg naar Ockenburg en kort daarna in beslag genomen door de Luftwaffe op vliegbasis Ockenburg.
De tweede Fokker G-1B (waarschijnlijk de 345) die in mei 1940 in beslag werd genomen door de Luftwaffe op vliegbasis Ockenburg.
Fokker C.X. 718 LvA Strategische V1 Groep Soesterberg 1939
Enkele Fokkers C.X. met als laatste een Fokker D XVI en op de voorgrond een Pander / Soesterberg 1939
Fokker C.X. 0709 Soesterberg 1939; dit toestel ging op 10 mei 1940 in Wateringen (Dorpskade) verloren het werd toen gevlogen door 1e Lt. Vl. J. Pley van de 1 – I – 1 LvR.
Fokkers D-XXI 0212 t/m 215 op Soesterberg 1939. De 214 van de 2- II – 1 LvR ging op 10 mei 1940 verloren op vliegbasis De Kooy terwijl de 215 van de 1 – V- 2 LvR op diezelfde dag op het strand bij Kijkduin verloren ging.
Fokker D-XXI 0228 in 1939 op Soesterberg; dit toestel werd op 10 mei 1940 bij Ockenburg uitgeschakeld met piloot 2e Lt. Vl. F.G. B. Droste van de 1 – V – 2 LvR.
De Fokker D-XXI 0222 met Lt. Vl. P.J.B. Ruys de Perez van de 1 -2 -1 LvR werd ook op 10 mei 1940 neergeschoten door de Luftwaffe en kwam terecht aan de Achterweg te Monster.
Fokker D XXI 0233 en 0240 v.d. vliegbasis Soesterberg – juli 1939
Commandant 1e Lt. Vl. Herman A.J. HUDDLESTON SLATER 1e Ja.V.Afd. C-Groep
Fokker D XXI 0233 v.d. vliegbasis Soesterberg – juli 1939. Dit toestel ging op 10 mei 1940 op vliegbasis De Kooij verloren, het vloog toen bij 1 – II – 1 LvR
Fokker D XXI 0240 v.d. vliegbasis Soesterberg – juli 1939. Dit toestel ging op 14 mei 1940 op vliegveld Schiphol verloren toen het was ingedeeld bij 1/2 – II 1 LvR.
Junker 52 / 3m G6 HK van 2./Kampfgruppe zbV 12 – vliegveld Ockenburg – 10 mei 1940
Ju 52 / 3m na een crash in een weide langs de weg Rotterdam-Den Haag / mei 1940
Genoodlande Ju 52 / 3m bij Rotterdam – 10 mei 1940
Junker 52 / 3m G6 KL van 2./Kampfgruppe zbV 12 – vliegveld Ockenburg / 10 mei 1940
Vrijdag 4 Februari 1944 13.00 uur – Noodlanding B-17GSH Serial Number 42-3500 MJX 482/91 Bomb Group (812 BSq) grens Meddo/Zwolle bij Groenlo. Crew: 12 Pilot 1st. Lt. Warren E. BOCK Co-Pilots: 1st Lt. Glenn E. KOFOED. 2nd Co-Pilot Lt. Col. David G. ALFORD. (All survived – 11 PoW). Nadat elf bemanningsleden deze Pathfinder B-17 met hun parachute boven Duitsland hadden verlaten, zette David Alford noodgedwongen het toestel aan de grond. Hij staat hier afgebeeld naast zijn toestel. Als enige v.d. crew wist hij te ontsnappen en werd hij in augustus 1944 in de Ardennen bevrijd. (naar een schilderij van Anton Schulingkamp)
16 September 1976 – 1st 8thAF Reunion Cambridge/Duxford with B-17 “Sally B” 457th Bomb Group.
16 September 1976 – 1st 8thAF Reunion Cambridge/Duxford former runway Framlingham 390 Bomb Group – 568, 569, 570 & 571 Bomb Squadrons – 14 July 1943 – 4 August 1945
Former crewmember of B-17 “POKAMOKA”
1943 Terneuzen / Westerschelde – Hochsee-Lehrkommando / Landungs-Pioniere von Oberst-Leutnant Gantke. Von links nach rechts: Kurt Müller / Reichenbach im Vogtland; Georg Töppel – Schirgiswalde / Sachsen; Sexel/Bayern (und Felix Dittrich, Erwin Löffler/Leipzig, Hans Bartsch/Nienburg) letzte Person rechts: ein Niederländer aus Terneuzen. Unknown RAF Pilot washed ashore and was taken to Gent/Belgium for funeral.
July 1971 Dutch Air Force – Zuid-Flevoland (former Zuiderzee near beach Horst, community Ermelo) Excavation of Mustang P-51D-5NA Serial Number 44-13411 QPQ 4 Fighter Group 334 Fighter Squadron Debden. 20 November 1944 1st Lt. Leonard R. WERNER † MIA Serial Number 0 796 249. Foto: S.L. Veenstra
July 1971 Dutch Air Force – Zuid-Flevoland (former Zuiderzee near beach Horst, community Ermelo) Excavation of Mustang P-51D-5NA Serial Number 44-13411 QPQ 4 Fighter Group 334 Fighter Squadron Debden. 20 November 1944 1st Lt. Leonard R. WERNER † MIA Serial Number 0 796 249. Browning ●50 Machine Gun. (Foto: S.L. Veenstra
September 1971 Dutch Air Force – Oost-Flevoland (former Zuiderzee) Excavation of Junker 88A-4 Werk Nummer 550283 Luftwaffe 2./KG 54 Soesterberg. 4 Februari 1944 Uffz. H. WEIHS. Foto: S.L. Veenstra
September 1971 Dutch Air Force – Oost-Flevoland (former Zuiderzee) Excavation of Junker 88A-4 Werk Nummer 550283 Luftwaffe 2./KG 54 Soesterberg. 4 Februari 1944 Uffz. H. WEIHS. Foto: S.L. Veenstra
Tailwheelstrut P-51 – 1st Lt. Roger A. BATIE October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274 “MOJA HALKA” OCN 356 Fighter Group 359 Fighter Squadron Martlesham Heath. 15 March 1945 1st Lt. Roger A. BATIE PoW Serial Number 0 796 249.
Tailwheelstrut after cleaning P-51 1st Lt. Roger A. BATIE
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Serial Number 44-15274
October 2011 – Kroezenhoek / Ulft Excavation of Mustang P-51D-15 NA Belt Feed Guide Browning •50
29 April 1944 B-17G 42-39920 452 Bomb Group / 729 Bomb Squadron USAAF – Veldermansdijk/Strengendijk/Ruurlo Rear row: 2nd Lt. Hal J. NELSON (Pilot) 2nd Lt. Charles F. RAMLOW (Co-Pilot) 2nd Lt. Noyes RICHEY * (Navigator) and 2nd Lt. Philip R. CAVANAUGH (Bombardier) Front row: T/Sgt. Victor A. RYCZKO (Right Waist Gunner) Sgt. Don E. JACKSON*** (Left Waist Gunner) S/Sgt. George P. PAULK * (Radio Operator) S/Sgt. Michael DENCAVAGE (Top Turret Gunner) Sgt. Robert W. ZERCHER ** (Ball Turret Gunner) Sgt. Floyd E. RAGSDALE * (Tail Gunner) * First evaded later arrested by Gestapo in Belgium ** First evaded but later arrested and killed by SD at Apeldoorn on 2nd October 1944 *** left airplane over Germany with early jump Other five assisted by Dutch Underground and liberated by own troops in Belgium
Zondag 26 November 1944 13.51 uur – Noodlanding B-17G Serial Number 43-37846 398 Bomb Group (Black triangle white “W”) 600 BSq (K8T) grens Hengelo Gld. / Zelhem bij Joost Meijer, Elferinkdijk 1, buurtschap Velswijk All survived – 10 PoW. Crew: 10 Pilot 1st. Lt. Kermit R. POPE Co-Pilot: 1st Lt. Walter M. BAGOT Navigator F/O John T. JURCYK Bombardier Walter W. POOLE Jr. Engineer T/Sgt. Ovila S. CORBIERE Radio/Op S/Sgt. Delmont E. LEWIS Ball Turret Gnr. S/Sgt. Kenneth B. HAWKINS Right Waist Gnr. S/Sgt. Joseph R. KERR Tail Gnr. S/Sgt. Charles H. STEELE.
10 Mei 1940 05.00 uur Vliegkamp De Kooy Messerschmitt Bf 109E-3 Werk Nummer 1267 Luftwaffe 5./(J)186 Hauptmann Dietrich Robitsch (28 jr.). Zijn Messerschmitt werd in de motor getroffen tijdens een luchtgevecht met Luitenant H.J. van Overvest van de 1e Jachtvliegtuig Afdeling van De Kooy. Luitenant Van Overvest dwong de commandant van deze Duitse formatie , Hauptmann Robitsch -door een gelukkige voltreffer in het motor-koelsysteem- een snelle buiklanding te maken op vliegkamp De Kooy. Zijn toestel ‘der Alte’ genaamd werd licht beschadigd en is later verbrand. Robitsch werd krijgsgevangen gemaakt en is nog vóór de capitulatie van de Nederlandse strijdkrachten per schip naar Engeland overgebracht. Bij zijn gevangenneming vroeg hij: “Warum leisten Sie Widerstand?”. Op de minachtende glimlach, die hij als antwoord ontving, zei hij ter verontschuldiging: “Ich habe es nicht gewollt”.
Originele brokstukken van de Messerschmitt ME 262 van Luftwaffe Major Walter Nowotny die na 258 Luftsiege op 8 november 1944 bij Hesepe/Bramsche (Osnabrück) werd neergeschoten tijdens het landen met zijn toestel.
Sgt. Leonard GILL † Air Gunner 22 year from York UK Killed 1st May 1943 on board of Lancaster W4925 PHN 12 Squadron RAF from Wickenby Target: Essen Shot down by German Nightfighter Hptm. Wilhelm Dormann III./NJG1 Crash site: Farmer Prange Woold – Winterswijk – Netherlands
For Sgt. Leonard GILL: Sweet memories are all we have left of one we loved and will never forget.
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website bieden. Als u doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat u hiermee tevreden bent. Accepteren Lees meer